zondag 25 april 2010

27. 20 minuten!

Even wat anders. Een paar blogjes terug schreef ik dat het altijd zo druk was bij de melkboer inde winkel, zo tegen zessen. Hoe kwam dat - dan werd er nog gauw broodbeleg gehaald voor het avondeten, want dat was een broodmaaltijd.
En warm? Dat aten we tussen de middag. Een Tilburgse traditie: de fabrieken sloten tussen de middag een uur of langer, zodat de arbeiders naar huis konden voor het warme eten.
Maar dat moest dan natuurlijk wel tempo tempo naar binnen, want ze moesten allemaal weer teug naar de fabriek. Zo ging dat ook bij ons, trompstraat 7: met z'n vijven aten we een complete warme maaltijd in 20 minuten. Soep. Aardappelen-vlees-groente. Pap. Fruit. Want we aten goed, dat wel.
En dan om één uur allemaal weer naar school - naar de fabriek. Net als de rest van de buurt.

3 opmerkingen:

  1. Moest wel even lachen om de soep, aardappelen etc. Echt nederlands. Mijn moeder vertelde me deze week nog dat zij nu weer tussen de middag warm eten hadden en vroeg mij of wij dat ook doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. he, dat is leuk, om op je oude dag naar zo'n gewoonte terug te keren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is helemaal leuk omdat mijn moeder nu echt denkt dat ik in Australie die oude gewoontes van Nederland nog zal hebben. Zij is echter erg vergeetachtig en dus stelt ze allerlei vreemde vragen die soms heel grappig zijn. Ik vind het wel leuk dat je reageert op mijn reactie en ik denk dat ik op mijn oude dag best naar verschillende gewoontes terug zou willen gaan. Bv. het bij elkaar zijn met mijn familie bij het avond eten en dan lang nog door kletsen na het eten. Thank you Inge

    BeantwoordenVerwijderen