vrijdag 20 mei 2022

Onbeschrijflijk goede schrijfster: Egan.

 Wow, jaren geleden dat ik hier iets postte en de hele opmaak/inrichting is zozeer veranderd dat ik al een half uur bezig ben om er in te komen. Maar het lijkt er dus op dat het is gelukt. 

Dit: 

Jennifer Egan schrijft onbeschrijflijk goede boeken, ik verlies me daar in. Ik kan er niet erg lang in lezen, dan raak ik hoteldebotel en  moet ik stoppen, iets anders gaan doen. Enfin, A visit from the goon squad heb ik vele malen gelezen en nu is er een nieuwe, een soort van vervolg: the candy garden. Uit, inmiddels. 

Dus nu pak ik de goonsquad er weer bij want dat moet ik onmiddellijk herlezen om er iets meer van te begrijpen. Het motto valt mij op, ze citeert marcel proust (in het engels, ik vertaal en herformuleer): 

"als je op een plek komt waar je je jeugd beleefde, herbeleef je voor een kort moment je eigen persoon  zoals je toen was." 

Ik herinner mij dat de tranen in mijn ogen sprongen toen ik een paar jaar geleden weer eens door mijn oude buurt fietste - Piet Heinstraat - en opzij keek recht ons poortje in en onze poort zag. Dat scheefgezakte, oude houten poortje, die deur naar onze plaats. Bliksemflits van ontroering. 

Dit is een test of het lukt, weer een blog posten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten