zondag 4 juli 2010

48. Ademo.

De moderne tijd klopte aan de deur - vaak op muzikale voeten. Oude herinneringen zijn Anneke Gronloh met Brandend Zand en Willeke Alberti met Spiegelbeeld. Dat was de tijd dat de Beatles nog apen waren. Oh, en Ademo natuurlijk. Ademo! Vous permettez monsieur. Paula, dolce Paula. Quand les roses. En als je dan eenmaal echt op de hoogte was zei je geen Ademo, maar Adámo.
Salvatore. Met al die broertjes en zusjes op de teevee. Tranentrekken. Hij sprak zelfs een beetje Nederlands.
In Trompstraat 7 kwam een platenpot. Elke week legden we allemaal een dubbeltje in en als er genoeg was voor een singeltje mochten we dat om de beurt uitkiezen.
Pick up! Eerst een tweedehandsje van ome Jo, een soort kofferpick up. Daarna kochten we zo´n stereomeubel van Philips, spuuglelijk, op pootjes, met een fineerklep die je naar beneden toe opentrok en dan keek je in het vak waar in de bodem een draaitafel zat. Tamelijk zware, handmatige bediening met knoppen die je echt om moest zetten en die dan een harde klik gaven. 45 toeren, 33 toeren en, en dat was toen al nostalgisch, ook 78 toeren.
Ik kreeg het tweedehandsje voor op mijn kamer en de eerste elpee die ik kocht van was Van Morisson, the story of them. Die heb ik nog, ook op mijn mp3 speler.

2 opmerkingen:

  1. Adamo bleek een Belg te zijn.
    'O, die Belg' zei mijn Franse vriend ooit denigrerend.
    Brandend zand en Spiegelbeeld zijn voor eeuwig in mij geheugen gegrift.
    Fieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat verhaal van die platenpot vertelde ik deze week nog tegen iemand (vóórdat ik dit stukje las) toen we het hadden over onze eerste cd's (tsja die moderne tijd). mijn eerste was trouwens van de lion king. en de tweede was een house-cd, al heel wat stoerder :)

    BeantwoordenVerwijderen