donderdag 6 mei 2010

31. Huize Nazareth.

De Nazarethstraat - die heette naar Huize Nazareth, een enorm gebouw dat de hele rechterkant van de straat besloeg en een tehuis was voor, tja, ik wist niet precies hoe / waarom die jongens daar zaten, maar het waren rotjongens. Een tehuis voor rotjongens dus.
Voor ons waren ze dat tenminste. We waren niet zozeer bang voor henzelf, maar ze waren altijd met veel meer, als ze naar buiten mochten: met een hele klas tegelijk dus 30 tot 40 jongens, en als wij buiten voetbalden, met hoeveel waren wij dan? 10 was al veel. Dus dat verloor je altijd, als die langskwamen en we zorgden niet dat we onze bal op tijd vast hadden (Zo heette dat en dat riep je ook: 'Bal vast Huize Nazareth komt er aan.') dan waren we hem kwijt.
Ja, er liep wel een frater mee die de zaak in de gaten moest houden, maar die liep ver achteraan en had niet in de gaten wat er speelde. Ik weet nog dat ik een keer riep 'Bal vast' en dat iemand antwooordde we hebben de bal al vast en dat ik zei oh dan is 't goed en dat ie toen antwoordde ja wij van huize nazareth.
Weer een bal kwijt.

8 opmerkingen:

  1. Huize Nazareth stond deze week in de krant i.v.m. het misbruik door geestelijken (fraters in dit geval)....
    Wij hadden gymles in Huize Nazareth; ze hadden er een mooie gymzaal.
    Fieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. weet je nu wat het voor jongens waren die daar zaten? was er iets bijzonders mee of was het gewoon een internaat?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Over Gymles bij Huize Nazareht komt nog een stukje. En dat berciht over misbruik heb ik inderdaad ook gelezen - altijd een vreemde sensatie, als iets uit de media ook bij jouw in de buurt blijkt te spelen. Dat het echt gebeurt!

    Huize nazareth was een tehuis voor weesjongens, heb ik altijd gedacht en denk ik nog steeds.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Gerard,
    Huize Nazareth, was een huis voor voogdij kinderen, dus kinderen die om de een of andere reden uit huis geplaatst werden.
    Het weeshuis voor meisjes was op de Oude Dijk bij de zusters van liefde (krengen van barmachtigheid), voor de jonge jongens in de Capucijnenstraat de grote jongens werden geplaatst in het RK jongensweeshuis aan de gathuisring.
    Lidwi Waijers v.d.Sande

    BeantwoordenVerwijderen
  6. he Lidwi, ik zou bijna vragen: ben jij Lidwi? Als in; van ome Harrie?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Inderdaad en van tante Nolda natuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik woonde tegenover het jonge jongens weeshuis in de Capucijnen straat. Die hadden een muurtje voor dat tehuis afgewerkt met twee stenen die dan net een dakje vormden. Ik weet nog dat wij daar altijd over liepen en een politieman mij daar een keer vanaf haalde en vroeg of ik thuis ook over de kasten liep.
    Ook speelde wij altijd politie en boef en een keer had ik me verstopt met een vriendin in de kleedkamer van de jongens. Toen kwamen die jongens zich daar verkleden voor de sport en Jeanne en ik durfden niet te kijken en waren heel opgelucht dat we daar toen onopgemerkt uit gekomen zijn. Van dat thuis werd ook elk jaar die 'optocht' gelopen met de priesters en het tabernakel of zoiets. Wij moesten dan altijd bloemen strooien en alle maria beelden en kruizen stonden overal voor het raam. Die optocht ging naar de Bredaseweg naar de Rooi Pannen. (soms weet ik niet meer hoe ik het in het nederlands moet schrijven).

    BeantwoordenVerwijderen