zaterdag 1 mei 2010

29. Hygienisch.

Wij hadden aanvankelijk geen douche. Je waste je 's morgens (gezicht, nek, hals, handen)en trok je kleren van die week weer aan. 's Zaterdags werd je gewassen in de keuken, in een teiltje warm water.
Dat water kwam niet uit de geyser want die was er ook niet. Grote ketel op het gasstel, dan had je warm water. En dat wassen 's morgens? We hadden geen vaste wastafels maar commmodes met daarop een lampetkan vol water. Ja, ik snap ook wel dat dat klinkt alsof ik driehonderd jaar oud ben, maar toch was het zo. Je goot de lampetkan leeg in de schaal die erbij hoorde en met dat water waste je je (oe eigen). De slaapkamers waren ook niet verwarmd dus als het flink vroor zat er 's morgens een laagje ijs op het water in de kan.

(En, rare herinnering, de bovenkant van mijn dekens was dan ook bevroren want ik zweette nogal 's nachts en dat trok dan door het laken en de 2 dekens heen en daarboven gekomen bevroor het dus. Zei ons moeder. De haren van de bovenste deken waren dan hard en wit en voelden vreemd aan.)

2 opmerkingen:

  1. Hey Gerard toch vreemd dat niemand daar ooit iets van tegen elkaar zei. Wij werden elke zaterdag in een teil inderdaad in de bakkerij gewassen. En dan alle kinderen in het zelfde water. Eerst afgespoeld en dan in het bad. Ik kan me nog herinneren dat wij een werkster hadden die haar zoon meebracht. Die was net zo oud als ik. Mijn moeder wilde dat ik in de teil ging met hem daarbij. Ik zal z'on 8 jaar of zo geweest zijn. Toen ik dat niet wilde begon iedereen te lachten en te zeggen zoiets als kijk dat kind is al echt een jong meisje. Toen ik in Japan was hadden ze daar baden die konstant overliepen dus het water bleef steeds schoon en iedereen ging daar in het zelfde bad. Ik dacht toen altijd terug aan die tijd in Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha inge, je bent er weer. Goed, want als er niemand reageert voel ik me een beetje alleen, op dat grote, koude internet. Ik vertrek straks naar lesbos (de stakingen zijn voorbij, zegt men), dus tot over een week.
    calimera!
    (wij zijn vorig jaar op lesbos in een zogenaamd gezond bad geweest, lauw water met zout en mineralen als resultaat van een natuurlijke bron, maar op mij kwam het niet erg hygienisch over. Zag er wel idyllisch uit.)

    BeantwoordenVerwijderen